Frilansjournalist Aud Gjersdal har besøkt Kunnskapsorganisasjonsdagene 2022. Informasjonsgjenfinning og relevant informasjon var blant temaene.
Av Aud Gjersdal
Brukerne ønsker relevant informasjon. Det finnes mange relevansbegreper. Klar tenkning og kommunikasjon forutsetter kjennskap til vokabularet. Informationsgenfinding, brugere og relevans var tittelen på konferansens første keynote-foredrag, 2. juni.
– Informasjonsgjenfinning handler om å finne relevant informasjon. Hva er relevans? Hvordan kan vi tale om relevans? spurte professor Pia Borlund fra bibliotekarutdanningen ved OsloMet. Å kjenne dette vokabularet er viktig for klar tenkning og effektiv kommunikasjon.
To overordnede tilnærminger
Borlund presenterte to overordnede retninger innenfor gjenfinning, nemlig det systemorienterte og det brukerorienterte perspektiv, som hun selv er innenfor. Hvilke relevansbegreper fagfolk bruker, vil avhenge av hvilken retning de tilhører.
I den systemorienterte retning er det som skjer bak skjermen i fokus, som hvordan systemet er bygget opp med dokumenter, dokumentrepresentasjoner og regler.
– Denne retningen har evne til å forenkle, sa hun. En anvender testsamlinger i undersøkelser av relevans, og et treff i databasen er relevant om det er best mulig match mellom termene i søkeformuleringen og termer i dokumentrepresentasjoner. Gjenfinnes alle relevante dokumenter er fullstendigheten høy. Gjenfinnes få irrelevante dokumenter er presisjonen høy.
– Det er en fin måte å gjøre det på, men det er ikke en realistisk måte. Relevansbedømmelsen er ikke laget ut fra et brukerperspektiv, sa hun, og påpekte at det ikke er noen brukere involvert og heller ingen suksessive relevansbedømmelser. Men det har vi foran skjermen, i det brukerorienterte perspektiv. Her er brukeren og dennes informasjonsbehov i sentrum.
– Brukerens ekte informasjonsbehov blir representert i den sammenheng og kontekst det er oppstått og er premiss for å få behovet vurdert og relevans bedømt, sa hun. Forskeren Diane Kelly forteller hva vi egentlig mener med dette synspunktet:
– En stiller spørsmålet om hvorvidt folk kan bruke systemet sitt til å finne relevante dokumenter, sa Borlund.
Diskusjon på 90-tallet
– Vi taler om relevans, relevans og relevans, mener noe forskjellig, og taler forbi hverandre, sa hun. Det var behov for ord og enighet om deres definisjoner for å kunne tale om relevans. I 1990 ble artikkelen A re-examination of relevance av Schamber, Eisenberg og Nilan publisert.
– Den skapte en fornyet debatt. Relevansbegrepet fikk fornyet oppmerksomhet, sa hun. Her diskuteres mange begreper for å forenkle og skape klarhet. I den systemorienterte tilnærmingen er relevans statisk. Ifølge artikkelen kan relevans også være dynamisk, altså variere over tid.
– Det som er relevant for meg i dag, er ikke nødvendigvis relevant for meg i morgen. Eller det som ikke er relevant for meg i dag, kan være det i morgen. Slik kan det også være i søkesesjonen, sa hun.
En annen viktig konklusjon i denne artikkelen er at relevansbegrepet er multidimensjonelt.
– Det handler om at det som er relevant for meg ikke nødvendigvis er relevant for deg. Det handler om at relevans kan være mange forskjellige ting og være noe forskjellig for forskjellige folk, sa hun. Borlund oppsummerte diskusjonen i artikkelen The concept of relevance i IR[1], i 2003, der hun identifiserte fem kategorier relevansbegrep. Hun forklarer:
Klasser: Vi kan her snakke om to klasser relevansbegrep. Det kan være et objektivt begrep, som ut fra den systemorienterte retningen behandler relevans som et statisk og objektivt begrep. Dette i motsetning til den brukerorienterte tilnærming som anser relevans som en subjektivt, individualisert mental erfaring som innebærer kognitiv restrukturering av det vi kjenner og forstår.
Typer: Basert på disse to klassene kan en identifisere typer av relevans. Et eksempel fra den brukerorienterte tilnærmingen er kognitiv relevans som dreier seg om forholdet mellom informasjonsbehovet slik det er definert av bruker og gjenfunne dokumenter.
Kriterier: Relevanskriterier er de preferanser som brukerne bruker for å bestemme relevans til gjenfunnet informasjon ut fra.
Grader: Her får vi vite hvor mye relevant et dokument er. Det kan være binær relevans der informasjon enten er eller ikke er relevant. Eller ikke-binær relevans der dokumenter for eksempel kan være meget relevant, delvis relevant eller ikke relevant. Eller informasjon kan være ”kanskje” relevant.
Nivåer: Litteraturen viser også at relevans kan betraktes som å ha ulike nivåer.
Dette gir en oversikt over ord vi kan bruke for å snakke om relevans, og vi kan nå få en bedre forståelse av dette, snakke om det og forstå brukerne bedre.
– Fordi jeg har et brukerorientert perspektiv så kan jeg si at brukeren vet best. Det er en anerkjennelse i alle studier vi gjør å spørre brukeren om deres vurdering av informasjonsbehovet for de vet hva som er relevant i deres situasjon.
Kunnskapsorganisasjonsdagene (KORG-dagene)
Et arrangement for bibliotekarer, arkivarer og andre som jobber med eller er interessert i kunnskapsorganisasjon. Holdes i Oslo og ble i 2022 arrangert 2.–3. juni
[1] Journal of the American Society for Information Science and Technology 54 (10), 913-925
https://www.bibforb.no/wp-content/uploads/2022/06/dscf9496-2-2.jpg11272048Bibliotekarforbundethttps://www.bibforb.no/wp-content/uploads/2022/06/bf-symbol-forside-1-300x187.pngBibliotekarforbundet2022-07-06 09:00:002022-07-01 08:15:00Relevans – hva er det?
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du vår bruk av cookies. Se vår Personvernerklæring for mer informasjon.
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
Essential Website Cookies
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
Other external services
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
Privacy Policy
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.