Bibliotekarforbundet søker kommunikasjonsrådgiver
Bibliotekarforbundet søker en medarbeider i 100 % fast stilling som kommunikasjonsrådgiver til vårt sekretariat. Søknadsfrist: 12. februar 2023.
Du liker å jobbe målrettet og strategisk med kommunikasjon og har interesse for og erfaring fra å jobbe med politisk arbeid og påvirkning. Som kommunikasjonsrådgiver i Bibliotekarforbundet har du en sentral rolle i formidling av kunnskap og fagstoff, synliggjøring av forbundet, målrettet verving, merkevarebygging, medlemskontakt og mediearbeid. Du vil ha ansvar for innhold og produksjon i alle kommunikasjonsflater som nettsider, sosiale medier, medlemstidsskriftet Bibliotekaren og andre trykksaker.
Bibliotekarforbundet arbeider for å sikre medlemmene gode lønns- og arbeidsvilkår, samt faglige og bibliotekpolitiske interesser. I Bibliotekarforbundets sekretariat må medarbeiderne regne med å gjøre andre arbeidsoppgaver enn de som i hovedsak ligger til stillingen.
Vi ser etter deg som er flink til å produsere journalistisk innhold, har god gjennomføringsevne, er god på selvledelse, men som også fungerer godt i team. Du er analytisk, kreativ og vant til å jobbe med flere prosjekter samtidig.
Som kommunikasjonsrådgiver i Bibliotekarforbundet vil du få en arbeidshverdag med utfordrende og varierte oppgaver. Du vil jobbe både direkte ut mot medlemmene, lokalt tillitsvalgte og mot forbundsstyret og andre sentrale organer.
Dine hovedarbeidsoppgaver:
- Bidra til å styrke Bibliotekarforbundets interessepolitiske arbeid.
- Redaktør for medlemstidsskriftet Bibliotekaren.
- Oppdatere og videreutvikle BFs nettsider og våre andre publiseringskanaler.
- Bidra i arbeidet med politisk påvirkning og utarbeidelse av blant annet høringssvar.
- Medlemsarbeid og verving.
- Kommunikasjon med tillitsvalgte og medlemmer.
- Kursing i kommunikasjonsarbeid og bidra i BFs kurs og møter.
- Bistå i ekstern kontakt og utadrettet virksomhet.
Kvalifikasjoner:
- Høyere utdanning (bachelor- eller mastergrad) innenfor kommunikasjon, journalistikk, samfunnsfag, bibliotekfag, eller annen relevant utdannelse.
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne og erfaring med kommunikasjon, både elektronisk og på papir.
- Kjennskap til effektiv bruk av sosiale medier.
- Erfaring med digitale verktøypakker, fortrinnsvis WordPress og Adobe.
- Erfaring med å fotografere og bearbeide bilder til nett og publisering.
- Erfaring fra og forståelse for politiske prosesser og påvirkningsarbeid er en fordel.
- Erfaring fra organisasjonsarbeid eller tillitsvalgterfaring er en fordel.
- Kjennskap til biblioteksektoren er en fordel.
Egenskaper:
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
- Engasjert og løsningsorientert.
- Er vant til å jobbe selvstendig, strukturert og målrettet.
- Blir motivert av samarbeid, å bygge nettverk, organisasjonsarbeid og å utvikle nye ideer.
- Serviceinnstilt.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr:
- 100 % fast stilling.
- Stor variasjon og innflytelse på arbeidsoppgavene.
- En liten administrasjon med hyggelige og engasjerte kolleger og høyt tempo.
- Fleksibel arbeidstid og gode arbeidsvilkår.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger.
- Lønn etter avtale.
- Fra 1. april flytter vi inn i fine, nyoppussede lokaler i Nydalen med subsidiert kantineordning.
Andre opplysninger:
- Du må regne med noe reisevirksomhet, også utenom ordinær arbeidstid.
Om arbeidsgiveren
Bibliotekarforbundet ble stiftet i 1993 og er det største landsomfattende fagforbundet for bibliotekarer. Forbundet har i dag ca. 1650 medlemmer. BF er en partipolitisk uavhengig fagorganisasjon, og er medlem i hovedorganisasjonen Unio. BFs yrkesaktive medlemmer jobber både i offentlig og privat sektor, hvorav de fleste i bibliotek i offentlig sektor. Medlemmenes lønns- og arbeidsforhold reguleres av lover og avtaler innen tariffområdene KS, Staten, Oslo kommune, Spekter og Virke/HUK. Forbundsleder er leder av sekretariatet, som har sine kontorer i Oslo. Sekretariatet består av til sammen fem personer. Forbundet utgir tidsskriftet Bibliotekaren.
Spørsmål om stillingen
Kontaktperson: Forbundsleder Veronicha Angell Bergli, 976 16 888
Søknadsfrist: 12. februar 2023