Nye tjenester: Bibliotek under rekonstruksjon

Her kan studentene ta en lur på 20 minutter, skjermet mot omgivelsene. Skjema for tilbakemelding på bordet. Foto: Aud Gjersdal.

Hvordan være smidig, tilpasse seg omstendighetene og utvikle seg hele tiden? Aud Gjersdal har besøkt anerkjent høgskolebibliotek i Cork.

Tekst: Aud Gjersdal, frilansjournalist.

– Vi ønsker å samskape med studentene, og å gi dem det de trenger for å lage ting, sier bibliotekdirektør Colette McKenna.

McKenna setter seg ved det runde bordet på kontoret sitt. Hun forteller at University College Cork (UCC) ønsker seg gode nettverk, som er fundamentet høgskolen bygger på. Bibliotekstrategien står skrevet i tusj på tavlen. De har også laget en plan med visjoner for arealbruken neste tiår. Deler av planen er under virkeliggjøring.

Nye tjenester

Boole Library, som er hovedbiblioteket ved UCC her i Irland, ligger sentralt på campus. Studentene har ikke startet ennå når journalisten besøker campus, og det er en rolig tid. Biblioteket følger kontinuerlig med på utviklingen av teknologien, og ser hvordan den kan innlemmes i tjenestene.

De har for eksempel anskaffet en eggeformet stol, der studentene kan ta en «power nap» til avslappende lyder, som kanskje får dem til å sovne. Så blir de mer opplagt. Martin O’Driscoll, fra Library Services Desk team, forteller at de fant liten anvendelse for «Utvidet virkelighet» (AR). Her beriker teknologien virkeligheten med et lag dataskapt innhold slik at grensesnittet viser en blanding av fakta og fiksjon. Kunstig virkelighet (VR) derimot, vil de forsøke.

«VR lab kommer snart» ruller jevnlig over infoskjermene i biblioteket. Rommet, i andre etasje, var tidligere kopirom, nå blir det VR-lab.

– Det skulle vært noe grafikk på veggene. Rommet er litt klinisk, kommenterer O’Driscoll.

Det er en begynnelse!

– Ja, det er en start, sier han, får den kraftige PC’en i gang og finner frem VR-briller. De har i tillegg to slike som studentene kan låne med hjem.

Det inneholder stereoskopiske linser slik at en får tredimensjonalitet og dybdesyn. En får illusjon av å være fysisk til stede i en tilsynelatende virkelighet. Han peker på tre sensorer som registrerer brukerens bevegelser, og sørger for at bildene oppdateres synkront med dem. Lyd er en del av opplevelsen.

– Vi må ha regler og tiltak for sikkerhet. VR er veldig oppslukende. En kan bli forvirret, kvalm eller svimmel når en bruker det, sier han, og håper at studentene vil ta utstyret i bruk, bli vant med det, og se mulighetene. Til slutt vil de kanskje begynne å lage innhold selv.

– Jeg håper at de vil bruke det som et verktøy, slik at de går inn i VR-rom og samarbeider med andre universiteter og høgskoler rundt omkring i verden, sier han.

Martin O´Driscoll med VR-briller i en markert sone. Foto: Aud Gjersdal.

Tar teknologien i bruk

– Planen for denne etasjen er å lage et skaperverksted. Biblioteket er åpent for alle, og vi åpner rommene til personer som ellers ikke ville hatt tilgang, sier han. Av samme grunn har de skaffet 3D printer.

– Vi vil at alle skal ha tilgang til den, sier han, og forteller videre at de ønsker å gi studentene mulighet til å utforske. Det kan være ting som Raspberry Pi og Arduino, som er små, billige datamaskiner.

– Du kan bruke dem til alt du trenger en datamaskin til. De kommer som byggesett og du må lage dem selv. Bygge, programmere, få det til å fungere og koble andre ting til, sier han. I verkstedet blir det antakelig Photoshop eller filmredigeringsprogram.

– Kanskje symaskiner, sier han.

Symaskiner?

– Ja, for å lage kostymer eller reparere klær, i stedet for å kaste. Vi er et grønt bibliotek, sier han, låser rommet og åpner så en annen dør til et stort område med leseplasser og tunge statiske bokhyller med litteratur. En Google Jamboard på hjul står like ved. Studenter kan samarbeide via denne interaktive tavlen i sanntid, enten her i biblioteket eller via nettbrett eller smarttelefon fra andre steder.

– Studentene skal bli skapere av innhold, ikke bare konsumenter, sier O’Driscoll.

Kreativ sone med flyttbar innredning, pc’er og audiovisuelle fasiliteter. Foto: Richard Bradfield.

Entreprenørskap for bærekraft

Koronapandemien har store konsekvenser for mange bedrifter. Nye organisasjoner og innovasjoner utfordrer det eksisterende. Aktiviteten i oljebransjen forventes å gå ned. FN’s bærekraftmål 9, Innovasjon og infrastruktur er ennå ikke innfridd i Norge. Biblioteket ved UCC har siden slutten av 2015 hatt et område kalt Kreativ sone. Her holder Blackstone LaunchPad til. Det er et initiativ som støtter alle former for entreprenørskap til studenter, ansatte og alumni. Her ved UCC tilbyr de coaching, aktiviteter for idégenerering, kurs, arrangement og muligheter for å tilegne seg ferdigheter gjennom praktisk erfaring. Blackstone LaunchPad-nettverket består av 23 universiteter i USA og to i Irland. Techstar, verdens største private akselerator, er en viktig samarbeidspartner.

Peter Finnegan, direktør for enheten ved UCC, blir synlig via skjermen i Zoom fra hjemmekontoret sitt i Cork. Han forteller at initiativet stimulerer innovativ tenkning og aktivitet, og bidrar til at studentene tilegner seg overførbare ferdigheter som næringsliv og organisasjoner ønsker at de har. De lærer for eksempel å holde presentasjoner, kritisk problemløsning, prosjektledelse, tidsplanlegging, personalledelse, teamarbeid og forhandlingsteknikk.

– Vi oppfordrer studentene til å utforske egne forretningsideer og finne ut om der er muligheter i markedet for dem, sier Finnegan. I sommer ble dette initiativet lagt ned. Nå blir området brukt til studieplasser. Men slik er en sunn bibliotekutvikling: Tenke nytt, innhente erfaringer og prøve ut nye ideer. Være smidig, tilpasse seg omstendighetene og utvikle seg hele tiden.

Aud Gjersdal er universitetsbibliotekar og frilansjournalist. UCC ble forøvrig hedret av IFLA under kåringen av  årets grønne bibliotek i 2019.