Tips om pressemeldinger

Ønsker du å slå tilbake et budsjettkutt i kommunen din? Vil du ha gjennomslag for et nytt bibliotekbygg? Fortelle om strålende framgang? Eller protestere mot en dårlig stillingsutlysning? Her er tipsene til å lage en god pressemelding.

preview_COLOURBOX15511446Du vet best hva saken dreier seg om. Og du vet best hvordan du selv liker å skrive. Men her er noen tips som kan bidra til å løfte pressemeldingen din og komme gjennom nåløyet i en redaksjon:

Det viktigste:

  • Max 1 A4-side
  • Det viktigste først
  • Skriv enkelt
  • Word-fil
  • Bilder
  • Kontaktinfo

Litt mer utfyllende:

  • En pressemelding bør ikke være lengre enn en A4-side.
  • Minst mulig formattering i teksten. Lag en word-fil, ikke bruk pdf.
  • Overskriften bør være kort og fengende, men ikke love mer enn teksten gir grunnlag for.
  • Ingressen skal oppsummere saken raskt og effektivt. Forsøk å se saken fra utsiden: Hva er viktigst, sett fra leserens synspunkt?
  • I ingressen, eller tidlig i hovedteksten, bør du ha forankret saken: hvem, hva, når, hvor, hvorfor.
  • De viktigste poengene bør komme tidlig i teksten. (Pressa kutter ofte fra bunnen dersom de ikke kan ta med alt.)
  • I ett av de første avsnittene bør leseren få svar på spørsmålet: Hva betyr dette for meg?
  • Skriv enkelt og forståelig. Unngå vanskelige ord og forkortelser.
  • Hold fokus på én problemstilling.
  • Knytt ditt budskap til noe dagsaktuelt i nyhetsbildet, det kan gi deg lettere innpass.
  • Hva kan gjøre stoffet interessant for målgruppa du ønsker å nå? (Spør deg selv mens du skriver: Hvorfor skulle noen bry seg?)
  • Fortell gjerne med tall og fakta, som er offentlig tilgjengelig eller kan dokumenteres.
  • Er saken din nasjonal, med lokale konsekvenser, bør du ha med lokale eksempler.
  • Bruk sitater, fra deg selv eller andre. Få med riktig stillingsbetegnelse/verv.
  • Er saken din kritisk til et forslag/tiltak/vedtak: Si tydelig på hva som bør gjøres, og hvem som bør gjøre det, gjerne med en utfordring.
  • Er saken din positiv: Unngå selvskryt. Forklar saken, la positiv omtale komme med sitat fra folk «utenfor», eller fra statistikk.
  • Nederst: kontaktinformasjon til deg og eventuelt ytterligere en som kan uttale seg om saken. Navn, telefonnummer og e-postadresse.

Når du skal sende pressemeldinga:

  • Skriv hele teksten inn i selve eposten, i tillegg til at du vedlegger en word-fil med samme innhold.
  • Send gjerne med bilder. Gjerne i to formater: trykkvalitet og web-kvalitet. Husk å oppgi opphavsrett, evt CC-lisens. Har du ikke selv rettigheter til et bilde, må du avklare dette før bildet sendes til pressa.
  • Du kan legge ved lenke til nettressurser for mer og utfyllende informasjon.
  • Velg tidspunkt: Som regel jo før jo bedre. Og husk at en pressemelding alltid kan bli bedre, men at godt nok er godt nok.
  • Velg lokale media når saken er lokal.
  • Send pressemeldinga til redaksjonens epost-adresse, eller eventuelt til en navngitt journalist om du kjenner vedkommende.
  • Ring gjerne til redaksjonen dagen etter, og spør om pressemeldinga er mottatt og om de trenger mer informasjon.
  • Dersom pressa tar kontakt: Ha et ekstra poeng på lager, ha et eksempel å trekke fram, ha en god formulering å bruke.
  • Send kopi av pressemeldinga til både BF (bf@bibforb.no) og BFs redaktør (erling.bergan@bibforb.no). Saken kan fortjene et oppslag på BFs nettsider eller i Bibliotekaren, med spredning gjennom sosiale medier. Og den kan brukes som del av utspill fra BF sentralt.

Andre momenter:

  • Kanskje en pressemelding kan gjøres om til et leserinnlegg?
  • Kanskje en halvskrevet pressemelding kan brukes videre av BF sentralt?
  • Kanskje du kan lage deler av et tekstgrunnlag for et utspill fra BF sentralt?