Lag digitale magasiner med Flipboard

Vil du samle stoff fra flere kanaler og presentere det på en oversiktlig måte? Da bør du bruke Flipboard.

Åsmund Ådnøy

Åsmund Ådnøy er rådgiver ved Stavanger bibliotek Sølvberget, og deltaker i nettverket DUS – “Digital utvikling i storbybibliotek”.

DUS-logo-web

Hva er Flipboard?
Enkelt sagt er Flipboard et verktøy for å samle utvalgte tweets, instagram-bilder, nettartikler og mer under samme paraply. Du bestemmer for en stor grad hvordan det skal se ut, og du velger selv hva som skal inkluderes i magasinet.

Flipboard kan leses på pc, nettbrett eller mobil. Det er spesielt godt egnet til nettbrett, hvor du blar med fingertuppene for å komme fra en side til neste.

Hva kan jeg bruke Flipboard til?
På Sølvberget, Stavanger bibliotek, har vi brukt Flipboard i halvannet år. For å se eksempler på hvordan vi har gjort det, gå til profilen vår på https://flipboard.com/@solvberget. Formatet fungerer spesielt godt til å kuratere stoff om et bestemt emne av tidsbegrenset varighet. Å lage en lenkesamling om klimakrisen blir for utflytende. Å lage en lenkesamling om klimatoppmøtet i Paris fungerer bedre.

Fordelen med Flipboard er at det henter inn stoff fra mange kanaler og gir det et enhetlig utseende. Ta for eksempel lenkesamlingen Sølvberget anbefaler. Av ymse grunner havner kulturtipsene fra Sølvbergets ansatte på ulike steder. De fleste lesetipsene våre ligger som en underseksjon på hjemmesiden vår (http://stavanger-kulturhus.no/STAVANGER-BIBLIOTEK/Lesetips). Musikkbiblioteket har en frittstående blogg. Det samme har vår tegneserie-ekspert. I tillegg kommer de mange Twitter- og Instagram-oppdateringene som våre ansatte publiserer under sine egne brukernavn.

Med Flipboard er det enkelt å samle alt dette under samme paraply. Artiklene og bildene blir liggende på sine respektive nettsteder, Flipboard er kun en pen lenkesamler. Du «stjeler» altså ikke noens trafikk ved å inkludere artiklene fra andre i et magasin, du bare peker til dem. Flipboard-magasiner ser aller best ut på nettbrett, men funker helt fint på mobil og datamaskin også.

Flipboard fungerer som et lim mellom bibliotekformidlingen og nyhetsbildet. Under fotball-VM i fjor arrangerte vi byttedager for fotball-klistremerker på Sølvberget. I tillegg samlet vi nettartikler om fenomenet i et eget Flipboard-magasin. Der la vi selvsagt inn våre egne artikler om arrangementet, og da Stavanger Aftenblad kom på besøk for å skrive om oss, la vi den artikkelen også inn i Flipboard-samlingen.

Hva trenger du for å lage Flipboard-magasiner?
Du må lage en konto. Det er gratis, gå til flipboard.com for å fikse det. Folk som vil lese lenkesamlingene dine trenger ikke konto, men hvis de oppretter det, får de automatiske varslinger når du oppdaterer magasinene dine.

Hva trenger du for å legge innhold til et Flipboard-magasin?
Det enkleste er å bruke Chrome nettleser. Installer utvidelsen som heter Flip It. (Les mer på https://about.flipboard.com/tools/) Flip It er en liten rød knapp som legger seg oppe til høyre i nettleservinduet ditt. Når du kommer til en artikkel du vil inkludere i magasinet ditt, trykker du på ikonet og velger hvilket av magasinene dine du vil inkludere den i. Du kan opprette så mange magasiner du vil.

Du kan også inkludere stoff til Flipboard direkte i appen, men da har du færre valgmuligheter.

Hvordan får jeg det til å se bra ut?
Når du skal legge en nettsak inn i et Flipboard-magasin, vil Flipboard oppdage om den har bilder eller ikke. Da kan du velge hvilket av bildene fra artikkelen du vil bruke, se under:

Del din kunnskap 2015-12-01
Som en regel er det best å velge bilder som er størst (altså i piksler horisontalt og vertikalt) og renest mulig. Du vet ikke hvilken plattform folk leser magasinet ditt på, kanskje gjør de det på en liten skjerm. Bruk derfor ansiktsbilder hvis det er mulig, for de gjør seg godt uansett hvor små de blir. Bruk store bilder for at de ikke skal «sprekke» på en stor skjerm.

Bildet som du velger vil legge seg ved siden av tittelen og ingressen i magasinet ditt:

Del din kunnskap 2015-12-02

Går du til http://editor.flipboard.com, kan du bestemme rekkefølgen på sakene i magasinet ditt. Dra og flytt sakene slik du vil ha dem. Der bestemmer du også hva som skal være forsidebildet, og du kan lage en liten beskrivelse av magasinet.

På Windows nettbrett ser «Sølvberget anbefaler» slik ut akkurat nå, på andre plattformer vil det se litt annerledes ut. Forsidebildet er valgt fordi det er enkelt, og konkurrerer ikke med teksten som legger seg oppå:

Del din kunnskap 2015-12-03

 

På innsiden ser det slik ut. Ved å trykke på overskriftene kommer leseren til selve artikkelen. Ved å bla seg innover i magasinet kommer artiklene opp i denne visningen:

Del din kunnskap 2015-12-04

 

Hvordan spre ordet?
Flipboard har flere knotter og knapper som kan limes inn på nettsider, sjekk https://about.flipboard.com/tools/. Like viktig er det å minne publikum på Flipboard-magasinene finnes. Ta skjermdump av forsidene og publiser i sosiale medier med jevne mellomrom. På Sølvberget har vi ti storskjermer som blant annet viser sosiale medier-poster om oss. Vi sørger for å poste skjermdump av aktuelle Flipboard-samlinger der med jevne mellomrom.

Nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre liker å si at bibliotekene skal hjelpe folk å finne det som står på side 17 av Google-treffene. Flipboard er en fin måte å gjøre det på. Lag magasiner med et klart fokus, som gir folk mer informasjon om aktuelle saker enn de får i fanget fra Facebook-feeden sin.