Hva skal arbeidsavtalen inneholde ?

Det er en rekke krav til hva kontrakten bør inneholde. Viktige eksempler er beskrivelse av arbeidet og/eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse og forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig.

Utlysninger/ansettelser/jobbintervjuArbeidsmiljøloven fastsetter i §14-6 minimumskrav til innholdet i den skriftlige arbeidsavtalen – her nevner vi utdrag fra bestemmelsen:

  • Partenes identitet
  • Arbeidsplassen
  • Beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori
  • Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse
  • Forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig
  • Eventuelle prøvetidsbestemmelser
  • Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunkt
  • Oppsigelsesfrister
  • Gjeldende eller avtalt lønn ved arbeidsforholdets begynnelse og eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling
  • Lengden og plassering av den avtalte daglige eller ukentlige arbeidstid
  • Lengde av pauser
  • Avtale om særlig arbeidstidsordning
  • Opplysning om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet

Les mer om skriftlig arbeidsavtale og last ned standardavtale på Arbeidstilsynets nettsider

Sist oppdatert: 12. januar 2016.